Wednesday, October 5, 2011

First Experience First Interview

salam...

hello there...hehe...today aku pergi interview beb. *jap nak gelak dulu sebab rasa kelakar...hahahaha... ok ok. nie first time aku pergi interview formal. serius memang cuak habis weh, seminggu sebelum aku di interview aku dah glabah dah. duk rumah ulang-alik ulang alik. memang tak senang duduk tau. kenapa la aku glabah nak mampus nieh kan. ok, first aku memang tak bersedia langsung! ingatkan bole duk bersenang lenang kat rumah lagi bina lemak lemak yang tak putus putus and tak pernah berputus asa tumbuh kat badan aku nieh. tapi untung and bertuahnya aku di panggil interview.*baru interview, GELABAH lah kau alia!
skema tak pakai camni? hehe

hehe. mana tak gelabahnya kawan, aku dulu belajar main main kot, serius memang kalau tanya aku pasal pelajaran nieh memang aku akan jawab "alamak! lupa la...." dah tu mau tak gelabah nak pergi interview.. *tula adik adik sekalian, kalau dah tak minat bidang tu, haish...susaa la nak cakap, paksa jela diri untuk suka kan.. ok position yang aku apply nieh maintenance electrical engineer. OMG! engineer beb engineer! haha, tak pernah bayang pon nak jadi engineer, duk bayang duk rumah masak, kemas rumah, basuh baju jeh nieh, skali habis blajar betul betul lak jadi engineer *dah tuuuuuu kau nak mintak keje apa selain engineer dah ko blajar bidang tu. haish lagi skali~~ aku tak minat :(

ok ok sambung cerita....what ELECTRICAL? homaigodddd aku mana la belajar electrical bagai, memang gelabah nak mampus. ok, camni, masa aku apply tu aku just state je as an engineer, sekali dia offer electrical engineer, so tak kan la nak tolak kan, layan kan jela.fuh fuh memang berpeluh la weyy..so aku pon mintak bantuan abang aku bantu, so dia memang sangat banyak membantu aku. Thank God aku di kurniakan abang seperti abang aku. terima kasih abang doih..hehe..

so, sehari before aku pergi interview tu, aku ada la buat research tentang apa maintenance engineer buat, so aku tahu la scope scope kerja aku nanti. hm..boleh la tahan, insyaAllah aku boleh kot buat kerja kerja macam tu sebab nak maintain jeh, bukan perlu perah otak create new design ke, new product ke, hah, kalau yang tu aku memang fail! *baru pergi interview, dah glabah macam dah dapat kan. hehe..somehow pon korang tolong la sama sama doakan aku dapat pekerjaan ni.

ok, pagi tadi aku bangun awal, dalam pukul 5 pagi la macam tu, bukan tak boleh tido tapi aku bangun nak study tak habis lagi. study beb study. abang aku ada la test aku dengan soalan soalan killer, memang aku tak dapat jawab weh! abang aku siap geleng geleng kepala lagi, so dia bagi la buku tebal giler suh aku study @_@ then aku pon study la sikit sikit..hehe, sikit jela..hehe...pastu lepas pukul 7 pagi aku dah pasrah dah, tak kisah la dapat ke tak ke, aku tawakal jela. kalau tak dapat, aku masih ada backup plan. yes, backup plan..itu yang penting.so backup plan tu aku cerita lain la ea.

nie la bukunya :)

aku punya interview start pukul10 pagi. abang aku datang amik and bawa ke tempat tu, dekat giler dengan rumah abang aku, jalan kaki pon sampai beb, tapi berpeluh la sikit ketiak tu sebab kene naik bukit. so, aku pon follow jela bontot abang aku kan. tapi alhamdullillah hari ni, hari interview nieh aku kurang sikit debarannya, sebelum nieh jeh rasa nak pecah jantung nieh. so, ingat pesan pesan mak, kluar rumah kaki kanan, baca ayat ayat quran, ayat kursi, macam macam lagi la kan. then farah and fiza jugak banyak membantu. and kawan kawan yang tahu pon banyak bagi support.

ok ok, back to the story interview..ok, interview tu sekejap je dalam 20-25minit jeh. soalan biasa yang di tanya, nasib baik aku dah prepare and ada la soalan pasal electrical. hehe, aku sebenarnya tak tahu pon jawapannya so aku main taram jela apa pon, apa yang aku study tula kan. then agaknya dia nak sedapkan hati aku, dia cakap la "dah betul dah tapi kurang tepat" so, aku gelak jela, buat muka sehabis comel. nasib baik lelaki and muda pulak tu..pewwwiittt..haha! then aku rasa diorang jeh yang banyak terang kat aku pasal position yang aku mintak nieh. *sape yang interview sape pon aku pon da konfius.haha! tapi memang best la, tengok interviewer tu pon macam baik je kan, oh ada 2orang interviewer lelaki. seorang muka serius habis and seorang mains je, sempat la aku jeling jeling bagi dia malu and die memang malu.kahkah.. takdela, aku pandang as majikan je tp dia lak malu.memang pemalu kot orangnya.

so, dah habis sesi interview tu, aku rasa lega giler beb. rasa nak berdansa jeh kat situ, nasib baik boleh control lagi tau.so, dapat tak dapat, itu lain kira lah, janji aku dah ada experience temuduga, so lepas nieh tahu la macam mana kan, xdelah glabah macam first first nieh.alhamdullillah.....amin..habis cerita

No comments:

Post a Comment