Saturday, June 18, 2011

The Best Birthday Present Ever

slm....

wahh..lamanya tak update blog kan, rasa macam malas lagi nak update tapi ada request dari kawan yang setia follow blog aku nieh sampai sehari buka 3 kali nak tengok ada entry baru ke tak de kan, so aku kuatkan la semangat update blog.. *hehe, padahal boring tak tahu nak buat apa duk rumah sorang-sorang.

ok, seminggu yang lepas actually aku pergi bercuti ke Beijing China. and yes, tak ramai pon yang tahu aku pergi sana just kawan-kawan terdekat je. mesti ada sebab kan kenapa aku tak bagi tahu sesiapa, jadi tolonggggg la jangan kecik hati ea. hm, yes, aku memang tak de duit nak pergi melancong, aku pergi melancong nie pon kakak aku yang sponser 101%.hehe..best kan ada kakak yang sanggup berhabis duit kat adik kesayangan dia nieh.ok, meh nak story sket. every year, *silap, most every year kakak aku memang akan bagi hadiah masa birthday aku, bagi jam tangan la, baju la, kain buat baju kurung la and macam-macam lagi la tapi kali nie kakak aku bawa pergi melancong! memang aku teruja giler weh! teruja sangat-sangat! and kakak aku? dia cool jeh sebab dia biasa sangat pergi travel merata-rata and paling best skali, dia belajar kat Liverpool John Moores University .yes! dia belajar kat liverpool! betapa jelesnya aku! and kakak aku sangat la low profile, kalau aku cerita pasal dia belajar kat mana mesti dia marah.. :( aku bangga sebenarnya dengan kejayaan dia and aku nak jadikan dia sebagai idola aku tapi tu lah, dia salah faham lak. haish! ok ok, tutup cerita sedih nieh.

yeah, this is my sister. muka kteorang sangatlah sama sampai orang fikir kteorang kembar! hehe tapi aku lagi kiut kot.haha!

sebenarnya ada lagi cerita sedih nak share dengan korang. since aku bawa camera yang tak berapa cukup memory so aku pon menggunakan la camera handphone aku. first day aku memang guna camera handphone aku je, gambar-gambar di klia, atas kapal terbang, makanan atas kapal terbang, pemandangan di hong kong, pemandangan di beijing, gambar masa aku berfesbuk kat airport hong kong semua lesap macam tu jeh. memory card handphone aku tak boleh baca, corrupt.memang sedih giler tau! nangis guling-guling.but its ok lah, ini di namakan balasan pada pesalah.haha! aku ada buat salah ea? ada-ada..hehe..tak pe lah, terima dengan hati yang redha, hidup lebih bahagia, setiap yang berlaku ada hikmahnya, positive-positive :')

nie je satu-satunye gambar aku masa first day.yang lain semua dalam memory card yang corrupt tu, sedih-sedih :'( haish! cakap lagi kan. sedih tahap maximum tau!

ok, nak start cerita nieh! tarik nafas dulu sebab entry memang panjang gile *entry nie just first day je tau, next day entry lain lak.aku bertolak dari Malaysia 10june. flight kul 1.30pm tapi kul10am aku dah terpacak kat klia sebab aku pergi melancong nieh ikut pakej, so kiranya rombongan geng bas sekolah la nieh. kene berkumpul kat counter check in and ambil boarding pass kul11am, so aku pon sampai awal, excited gile la katakan.maria and halim yang hantar aku, kakak aku naik flight dari penang, dia sampai around kul1030am macam tu la.

dari klia ke hong kong ambil masa dalam 4jam, so gerak kul1.30pm sampai HK kul5.30pm. yes, rombongan cik kiah nie ambil transit kl-hk-beijing.so dapat la merasai airport HK yang memang gah gile. serius aku teruja tengok airport dia, memang berteknologi tinggi, besar, cantik, luas, selesa, bersih, selamat, macam-macam lagi la.and of course setiap toilet kat china nieh tak ada air yea kawan-kawan, just kat sink dia je ada air, so benda wajib yang akan di bawa masuk ke toilet adalah botol kosong. tapi kadang-kadang aku malas, ikut jeh budaya diorang, lap menggunakan tisu! hahaha, pecah rahsia *but make sure la dah jamak solat semuakan, baru la buat keje tak berapa senonoh nieh.

economy class je yang mampu ;p

oh yeah, masa kat airport HK, aku sempat berfesbuk tau, canggih kan.haha, *jakun-jakun. then solat jamak kat surau. surau dia campur lelaki+perempuan, yelah kat china orang islam kan minority so surau dia tak de lah besar sangat tapi tetap cantik and bersih. sebenarnya, kalau orang yang biasa travel merata-rata, kalau tak de surau, sembahyang je kat kawasan public, aku first dengar pon tercengang jugak la tapi makcik-makcik, kakak-kakak, bro-bro, adik-adik yang biasa travel tu slambe jeh dengar penjelasan dari tour leader tu. hah! tour leader! nak cerita sket pasal dia. first impression aku pada dia "boleh harap ke bro nieh?" haha..tapi, tenyata, dia memang banyak pengalaman and cool. u know what, umur dia sama kot dengan aku, mati-mati aku ingat dia umur 28-29, mature betol mukanya and dah kawin...phieuww nasib baik tak terjatuh hati, haha saaadap la alia! ;p

ok, flight dari HK ke beijing kul7.30pm tapi ada delay, ingatkan delay sekejap je. dalam kul8pm mcm tu kitorang baru naik kapal terbang, bila semua dah ready rupa-rupanya ada delay lagi, fuh fuh sabar jela..delay sampai 4jam, bayangkan la duk dalam kapal terbang yang tak bergerak selama 4jam! serius lemas weh. masa termenung dalam kapal tu, kakak aku sempat la berkenalan dengan 1family nieh, 3orang adik-beradik perempuan and parents diorang. yang kelakarnye tu diorang teka umur aku 18tahun.haha! see aku nmpak muda beb and kakak aku pon diorang teka 28 padahal.......... haish! malas la nk pecah rahsia, kang jatuh saham kakak aku yang kiut miut tu. ok, meh nak gtau masa delay tu apa sudah terjadi dalam kapal terbang. ada yang baca yassin, ada yang membebel tak henti-henti, then ada pulak yang bagi pecah cawan semua, yela dah penat tunggu kan, macam-macam berlaku. yang bestnya, dapat makan 3kali! makan kacang+fresh jus, makan aiskrim+biskut butter,makan nasi dengan lauk-pauk yang tawar tapi dah lapar, blasah jela labu...

@airport beijing

ok, delay sebab keadaan cuaca tak berapa baik, so terpaksa la delay. dalam kul1130pm, baru gerak.sampai sana ada tour guide tunggu. nama tour guide tu johan and pandai berbahasa indonesia. memang ramah orangnya. then dia bawa kitorang terus ke hotel. tinggal di ming du hotel 4bintang, hotel nieh macam hotel seri malaysia la lebih kurang. masa sampai di beijing kul 530am and hari dah cerah. dekat china, masa dia sama dengan malaysia cuma siang dia lebih panjang dari malam, solat subuh pukul230 pagi. biasanya aku bangun 3am then tidur balik.tapi masa bekerja sama macam di malaysia, masuk kerja kul9am balik kerja kul6pm. and rakyat dia punyalah ramaiiiiiiiiiii! macam semut dah aku tengok. tapi, for your information, pasangan suami isteri hanya boleh ada anak seorang jeh, kalau lebih, kene bayar denda 100ribu yuen=50ribu ringgit malaysia bagi seorang anak! crazy kan?? and pada para suami yang kawin lebih dari seorang kene penjara 2tahun. yang suami kene penjara 2tahun sebab kawin lebih dari seorang tu best la, tapi yang kene denda 100ribu yuen untuk seorang anak, rasa nak rendam kepala dalam kolam air panas meggelegak je!

baru sampai ming du hotel. penat + ngantok!!

ok, sebut pasal rakyat, aku nak share sket pengetahuan aku, rakyat china yang mana kaya tu, memang kaya betul, siap ada 4buah kereta sebab setiap kali berubah musim, kereta pon ubah pakai kerata lain lak. tapi yang miskin pon tak kurang ramainya. budaya china, banyak naik basikal, siap ada traffic light untuk basikal lagi. rakyat-rakyat dia semua sihat-sihat sebab diorang jaga pemakanan diorang.ok, sebut pasal makanan nieh, makanan paling femes kat sana adalah sup telor! itu makanan wajib ohkey.and sepeti yang aku canang-canangkan, masakan dia semua tawar. sebab tu rakyat dia sihat, memang susah giler la nak nampak orang obesiti di china, tak percaya korang pergi la melancong sendiri kt sana.

ahli rombongan yang ngah kecapetan, tak sabar nak check in sudaa

fuh fuh....masih banyak lagi nak share ngan korang pasal china nieh..serius banyak giler tapi baca entry panjang-panjang memang bosan sebab aku melaluinya.so, aku buat entry nie sampai sini je key. next entry coming soon =) thanks sebab baca entry yang panjang berjela nieh.